هفته‌ی سلامت ملی زنان مبارک! امریکا در زمره‌ی پیشگامان این امر است. انجمن سلامت و موسسه‌ی خدمات سلامت در تلاش است تا این قدرت را در زنان ایجاد کند که برای بهبود سلامت خود، دست به انتخاب‌های هوشمندانه‌ایی بزنند. در تمام طول هفته، رسانه‌ها و دولت حساسیت ویژه‌ایی نسبت به این مسئله نشان داده‌اند و درباره‌ی اهمیت تصمیمات زنان در حفظ سلامت خودشان مطالب مهمی را ذکر کرده‌اند. مهمانان امروز سناتور دیانا فینستین از کالیفرنیا و سناتور سوزان کالین از مااین هستند.

از شامپو تا لوسیون‌، لوازم آرایش تا دئودورانت‌، رنگ مو و کرم موبر، میلیون‌ها زن امریکایی روزانه یک دوجین از این محصولات مراقبت پوست را مصرف می‌کنند. در یکی از مطالعات اخیر مشخص شد که زنان روزانه به طور میانگین ۱۶۸ ماده‌ی شیمیایی را بر روی بدن خود استفاده می‌کنند.

احتمالا اکثر زنان اگر متوجه شوند که قوانین فدرالی که برای تضمین سلامت این محصولات آرایشی وضع شده به مدت ۷۵ سال است که متحول نشده، متعجب شوند. هیچ نوع محصولات دیگری وجود ندارند که در عین استفاده‌ی گسترده از سوی عموم، از چنین ضریب امنیتی ناچیزی برخوردار باشند. بعلاوه، مواد شیمیایی به کار رفته در این محصولات از سوی سازمان غذا و دارو مورد بازبینی و تائید قرار نمی‌گیرد و شرکت‌های تولید کننده نیز ملزم به ارائه‌ی ترکیبات به کار رفته و آنچه به طور خاص در این محصولات به کار رفته نیستند. حتی سازمان غذا و دارو هیچ گونه مسولیت قانونی در قبال محصولاتی که موجب صدمات جدی می‌گردد، برعهده نمی‌گیرد.

به همین دلیل ما لایحه‌ایی قانونی موسوم به لایحه‌ی سلامت محصولات بهداشت فردی به مجلس سنا ارائه نمودیم که بر همین شکاف‌ها نظارت دارد. وکلای مصرف کنندگان و شرکت‌های بزرگی مانند Procterو gamble، Johnson Johnson، Revlon، L`oreal، Unilever، Estee lauder، انجمن‌های محصولات بهداشت فردی، گروه‌های فعال محیط زیست، جامعه‌ی پزشکان غدد درون ریز، انجمن تحقیقاتی سلامت زنان، اتحادیه‌ی ملی سلامت اسپانیول‌ها، انجمن ملی مبارزه با پسوریازیس و زنان سالم از تصویب این لایحه حمایت می‌کنند. آنها دریافته‌اند که حمایت از سلامت زنان و بازبینی قوانینی که سابقا وضع شده امری ضروریست و شرکت‌های تولید کننده‌ی محصولات آرایشی بهداشتی روزانه نیز برای حفظ سلامت زنان موظفند از این قوانین تبعیت نمایند.

لوازم آرایشی

عنصر کلیدی لایحه‌ی ما بازبینی فرایند تولید ترکیبات این محصولات است که باید از سوی سازمان غذا و دارو کنترل شود. نگرانی مصرف‌کنندگان و وکلای آنان مبنی بر اینکه سالهاست نظارتی بر بسیاری از مواد شیمیایی و ترکیبات اصلی محصولات آرایشی بهداشتی وجود نداشته، کاملا به جاست. به عنوان مثال، ماده‌ی شیمیاییpropyl paraben در حکم ماده‌ی نگهدارنده، به طور گسترده در محصولات آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. این ماد‌ی شیمیایی عملکردی مشابه ترشح هورمون زنانه‌ی استروژن البته به صورت جعلی دارد و نگرانی‌هایی را مبنی بر اینکه این ماده فقط مناسب نقاط خاصی از بدن است، پدید می‌آورد.

مطالعات علمی حاکی از آن است که مواد شیمیایی که استروژن جعلی ترشح می‌کنند، می‌توانند سیستم هورمون‌های غدد درون ریز را مختل کنند و تاثیرات ناخوشایندی بر سلامت افراد داشته باشند، از جمله این تاثیرات ناخوشایند می‌توان به اختلالات سیستم باروری اشاره نمود. همچنین طبق اعلان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، گزارش شده که چنانچه فرد حتی به طور کوتاه مدت در معرض ترکیبات حاوی فرمالدئید، که در زمره‌ی نرم‌کننده‌های مو جا دارد، قرار گیرد متحمل تاثیرات منفی گسترده‌ایی خواهد شد.

اداره‌ی بهداشت و سلامت ، همواره از صاحبان و کارفرمایان سالن‌های آرایشی درخواست می‌کند تا در حین کار با مواد شیمیایی نیروهای خود را به تجهیزات محافظتی از قبیل ماسک و عینک‌های مخصوص مجهز نمایند. از عوارض استنشاق این ماده‌ی شیمیایی در کوتاه مدت می‌توان به سردرد اشاره کرد، اما چنانچه فرد برای مدت طولانی در معرض این مواد شیمیایی قرار گیرد خطر ابتلا به سرطان در وی اقزایش می‌یابد.

فرایند بازبینی ترکیبات در لایحه‌ی ما بر این امر تاکید دارد که آیا استفاده از این ماده‌ی شیمیایی در محصولات بهداشت فردی ضروریست یا خیر و چنانچه استفاده از آن الزامیست، میزان غلظت آن چقدر باید باشد و آیا مصرف‌کنندگان باید از وجود آن در محصول مطلع شوند یا خیر؟ به عنوان مثال، فرض بر آن است که برخی مواد شیمیایی باید از محصولات بهداشتی کودکان حذف شود یا فقط کاربردهای حرفه‌ایی داشته و مناسب سالن‌های آرایشی است.

شرکت‌ها نیز باید از موارد مغایر سلامت مطلع باشند، از روند تولیدی مناسب پیروی کنند و در ثبت اطلاعات امین باشند. شایسته است که چنین درخواست‌های مرتبطی همواره مطرح شود زیرا زنان شایسته‌ آنند که از ترکیبات و سلامت محصولاتی که روزانه استفاده می‌کنند مطلع باشند.

دیانا فینستین از کالیفرنیا در زمره نمایندگان مجلس سنای امریکاست. وی از رواج روز افزون این محصولات شیمیایی در محصولاتی که روزانه مورد استفاده‌ی عموم قرار می‌گیرد، ابراز نگرانی کرد و اذعان نمود در تلاش است تا سلامت این محصولات را تضمین نماید.

سوزان کالین نیز از ایالت مااین در مجلس سنای امریکا فعالیت دارد. با توجه به قوانین فدرال نسبت به محصولات بهداشت فردی که بیش از۷۵ سال است، تحولی در آن بوجود نیامده و تجدید نظری در آن نشده است، سناتور کالین در خواست نمود که تغییراتی در این قوانین اعمال شود تا مصرف‌کنندگان توانایی تصمیم‌گیری بر پایه‌ی اطلاعات موثق را داشته باشند.